maartjeinkenia.reismee.nl

Welkom op mijn reisblog!

Lieve allemaal,

29 juli is het dan zover! Ik zal dan samen met Leanne en Mirjam in het vliegtuig stappen om voor 3 maanden naar Kenia te gaan. Ik ga in deze periode vrijwilligerswerk doen in Mombasa, de op een na grootste stad van Kenia met ongeveer een miljoen inwoners, gelegen aan de Indische oceaan.

De eerste vier weken zullen we met zijn drieën gaan werken in Mombasa Children's Home. Een weeshuis waarin kinderen tussen de 3 en 18 jaar verblijven. In de meeste gevallen zijn de kinderen hun ouders aan AIDS verloren. In de maand augustus hebben de kinderen vakantie waardoor ze gehele dag in het weeshuis verblijven. We zullen onze handen dus vol hebben! Na deze vier weken ga ik samen met Leanne  zes weken op de Port Reitz school werken,  een speciale school voor lichamelijk, geestelijk en sociaal gehandicapte kinderen. Het is de enige basisschool in de kustprovincie van Kenia die gespecialiseerd onderwijs aanbiedt aan deze groep hulpbehoevende kinderen. Het doel van school is het onderwijzen en rehabiliteren van gehandicapte kinderen op een zodanige manier dat zij hun handicap leren in te schatten en er mee om te gaan zodat zij een zelfstandig leven kunnen gaan leiden. Ik zal met name gaan assisteren in de klas. Omdat er in één klas kinderen met verschillende handicaps en niveaus zitten wordt er veelal aan de hand van individuele programma's lesgegeven waardoor er veel begeleiding nodig is. Mirjam zal gedurende deze 6 weken gaan werken op een basisschooltje voor kinderen uit arme families. Na 10 weken werken hebben we nog 1.5 week om onder andere op safari te gaan. Wij zullen deze gehele periode verblijven in het Doingoood vrijwilligershuis. Een appartement in Mombasa, speciaal voor vrijwilligers.

Ook wil ik nog even stil staan bij mijn inzamelingsacties. Ik heb via Stichting Weeshuis der Doopsgezinden 3850 euro (!) opgehaald voor de bouw van een school in Blessed Camp. Blessed Camp is een dorp met een populatie van ongeveer 76 volwassenen en 100 kinderen. De oudste generatie lijdt aan lepra. Gelukkig komen nieuwe gevallen van lepra niet meer voor in Kenia, maar helaas lijden de kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen van deze mensen wel onder het stigma. Hierdoor zijn zij verstoten uit de gemeenschap en hebben zij nagenoeg geen toegang tot de gemeenschap, onderwijs en zorg. ?Er is nu begonnen met de verlenen van basishulp op gebied van voedsel voorziening en gezondheidszorg. Daarnaast is in juni de fundering gelegd voor de school.
Ook heb ik op de basisschool De Rietput een flessenactie gehouden. Kinderen hebben lege flessen ingeleverd op school waarvan ik het statiegeld heb opgehaald. Ik heb hiermee een bedrag van 109,40 euro opgehaald. Dit bedrag zal ik zelf meenemen naar Kenia zodat ik terplekke kan beslissen waar ik het geld nodig vind. Vrijwilligers die onlangs naar Kenia zijn geweest geven aan dat je zonder geld ter plaatse toch niet echt veel kan doen. Wij zullen namelijk de kosten voor georganiseerde activiteiten, zoals voor de materialen en dagjes uit, zelf moeten financieren. Donaties zijn daarom nog steeds meer dan welkom! Ik zal mijn uiterste best doen om de activiteiten waaraan ik mijn geld besteed zo goed mogelijk vast te leggen. Donaties kunnen overgemaakt worden naar rekeningnummer 3812.27.308 ten name van M.Wassink. Het bedrag wat ik overhoud aan het einde van mijn reis zal ik doneren aan Doingoood Foundation. Zie voor meer informatie over deze stichting http://www.dgfoundation.nl/.

Ik zal jullie via deze reisblog op de hoogte houden van al mijn ervaringen. Ook Mirjam en Leanne hebben een reisblog die jullie kunnen volgen: mirjaminkenia.reismee.nl en leanneinkenia.waarbenjij.nu.

Heel veel liefs,
Maartje

Hilde

Jeej, wat leuk dat je een reisblog gaat bijhouden.
Weet zeker dat 't een onvergetelijke trip gaat worden!
Good luck met de laatste voorbereidingen. Niets vergeten he ;-)

tante Jenny & Ome Dick

Fijn joh dat je ook iets wilt gaan doen voor de kansarme kinderen in Afrika. Wij sponsoren een jongetje in Kenia, ook Liesbeth een meisje en tante Klara ook een meisje. De familie Wassink is al "bekend" in Kenia.
Zelf ben ik ook eens in Gambia geweest en geld ingezameld en meegenomen voor de afbouw van een school. Ook wat jij nu gaat doen zal een welkome bijdrage zijn voor de mensen die in armoede leven. Je zal er anders vandaan komen! We horen en lezen het wel op je blog en later als je weer terug bent.

Hanneke

Het duurt nog een paar weekjes, maar toch alvast heel veel succes gewenst!

tante Klara

Echt super dat je 3 maanden vrijwilligerswerk gaat doen in Mombasa! Ik weet zeker dat je veel kinderen blij gaat maken, maar voor je zelf zal het wel vaak moeilijk zijn om zo dichtbij mee te maken hoe kinderen daar leven.
Fijn dat je een reisblog bij gaat houden.

Maartje

Bedankt voor jullie reacties. Erg leuk om te lezen dat jullie me gaan volgen!

Tante Jopie

Wij gaan je natuurlijk ook volgen op je reisbloc . Geweldig dat jij je voor die kinderen inzet, we wensen je veel succes en je zal zien dat je er een hoop liefde voor terug krijgt.

Martin

He Maartje, hoe gaat het daar?
Maandag gaan we weer beginnen met trainen en ik hoop dat je daar ook nog een beetje kan sporten.
Veel plezier toegewenst.

gr
Martin

Emmy

Lieve Maart!

Het is bijna zover.. Heb je alles gepakt? En zoals Hilde al zei: niks vergeten?!!?!? Haha..

Heel veel plezier daar en ik ga je volgen hoor. Ben heel benieuwd wat je allemaal gaat doen en beleven.

xxx

Kelly

Heeel veel succes maart , ik vind t echt super dat je al zoveel geld bijelkaar hebt en dit vrijwillig gaat doen! Ik ga je wel heel erg missen!!! Xxx liefs kell

Chris

Vandaag was het dan zo ver. Om half tien op pad naar Dusseldorf nadat de kat hoogst persoonlijk in de auto, nooit eerder gedaan, afscheid kwam nemen van Maart. Rond de klok van half twaalf waren we op het vliegveld waar Mirjam reeds met vriend en ouders aanwezig waren. Leuk om ook met hen kennis gemaakt te hebben en van gedachte te hebben gewisseld over het avontuur van onze dochters. Even later kwamen daar ook Leanne met vriend, zus en ouders bij.

Grappig gezicht om 3 paartjes, dichtjes bij dichtjes, nog de laatste knuffels uit te zien wisselen.

Om half twee was dan het moment aangebroken wat we deze dag zolang mogelijk hebben willen uitstellen, nl afscheid nemen. Al wandelend naar Abfahrt B, waar ze door de douane moesten, was het al direct raak. Leanne begon al na een paar passen te snotteren en al spoedig stak dit andere leden van het gezelschap aan. Als erkend huilebalk, rolden bij mij, zonder overigens geluid te produceren, tranen over de wangen, bij het moeten aanschouwen van zoveel huilende dames. Normaal is Maartje alleen de aanstichtster, maar dit keer werd ze goed ondersteund door de andere meiden.

Wat ook grappig is dat iedereen dit ook wel komisch vindt waardoor er een mix van lachen en huilen ontstaat.

Gelukkig heb je in Dusseldorf niet lang zicht op de weglopende meiden, dus het leed was snel geleden.

Nu kunnen we weer uitkijken naar 19 oktober want dat blijft toch veel leuker dan afscheid nemen.

mams

Voor Hilde, Emmy en natuurlijk onze Maart.
Maartje, je borduurvoorbeeld vergeten!!!
Weet je het nog? Zoniet, ben benieuwd wat voor creaties er te voorschijn komen.
X mams

Mark (& Lotte)

He Maartje,

Hoe was je vlucht? Nog verplicht Duitse films gekeken? En heb je het op kunnen houden of ook nog naar de wc geweest in het vliegtuig ;-)

Gr. Mark & Lotte

Tante Jopie

Hallo Maartje,
Vanuit ons vakantie-adres in Gerlos, Oostenrijk kunnen wij jullie ook volgen. De techniek staat voor niets. Wij hebben van oma gehoord dat jullie goed aangekomen zijn en wensen jullie veel sterkte en succes toe in dat verre Kenia.
Veel liefs van tante Jopie en ome Ger.

Tante Stina

Hallo Maartje,
Wat een leuke foto`s met al die kinderen met die lieve koppies zeg. Heb je al iets van de omgeving gezien, of heb daar nog geen tijd voor gehad? We wensen je veel werkplezier toe, en de groetjes aan iedereen daar.
Veel liefs van ome Arie en tante Stina.

corlinda

hoi maartje,

we willen je bedanken voor je felicitatie vanuit het verre land Kenia!
berry, corlinda, lennart, christian en natuurlijk ANGELIE!

Doingoood